Saturday, February 05, 2011

e-day review : make-up and dress

pasal dress ni memang ade drama sikit. well, aku takde la nak tempah baju ke designer ke ape ke. hantar ke tailor biase je. kurung moden je pun. tailor kat aked muar. tukang jahit nyonya. before this tempah baju kat die ok je. aku hantar kat die mase new year hari tuh. so kira awal jugak la kan. sebulan kot die boleh jahit baju tuh.

so 29 januari aku pergi ambil baju. sampai-sampai kedai nampak baju tengah tergantung cantik je. sekali tengok dekat, "apsal cam besar giler ni?". aku pun try. memang sah gedabak gile ok. besar kat bahagian lengan atas baju, pinggan and bawah baju. and baju tuh ialah labuh nak mampus. bawah lutut ok. kan baju kurung moden patutnya part-part lutut je kan. pastuh mak aku plak cakap "ok la tuh. cepat la. banyak kerja kat rumah tuh. blablabla." akak aku plak buat muka macam tak puas hati tengok baju aku. aku cakap nak alter. tapi macam tak yakin nak suruh nyonya tuh jahit balik. kang lagi teruk. so aku bawak balik and try kat rumah. memang sah kene alter.

esoknya pergi balik aked tuh. hantar alter. tapi bukan kat kedai nyonya tuh. kedai lain, amoi plak. macam ok la jugak tengok baju-baju die. aku try baju tuh depan amoi ni. dia cakap memang besar gile pun. bole kecik kan sikit. tapi kalau nak pendekkan baju tuh macam tak sempat sebab kena bukak semua jahitan. so aku pun mintak dia kecikkan aje.

alhamdulillah...lepas dah alter, ok la sikit. hu.

so this is the baju.




the kain is chiffon. come with selendang, 4m lining and also 4m kain baju melayu. price was RM700 beli kat jakel KL. 

sebab tuh bila baju tuh besar aku cam meroyan. kain mahal kot. heeee. tapi nasib baik la besar. kalau kecik camno? lagi haru kan. huu.

move on to make up.

aku booked make up kat mak andam kedai pengantin andaman impian, muar. price was RM150 sebab aku pergi make up kat kedai dia. tapi sampai-sampai kedai bukan owner yang make up kan..tapi anak dia. dia cukur kening aku jadi cam ape tah. dia nak cukur lagi kening tapi aku suruh stop. jangan cukur lagi. and bila die start make up aku dah sound awal-awal cakap jangan tebal-tebal sangat. so bile dah lepas siap tuh, aku pun tengok cermin. terkejut beruk aku bila dia pakaikan aku fake lashes yang maha tebal kalah rozita che wan nye lashes. aku suruh die bukak balik and tukar yang biase je. taknak la kau pakai lashes yang tebal nak mamps tuh. over gila nanti. untuk tunang ni biarlah yang simple-simple je kan..

so after make up, balik rumah and aku alter sikit-sikit. hehehe. still tak puas hati kan. haha.


overall, ok la kan. janji tak tebal cam tepung gomak. haha

and album tunang dah siappppppp!



ape tuh?? jadi cover wanita plak. editing die simple-simple je. murah je pun. RM350.

for wedding, maybe akan cari tukang make-up and tukang tembak gambar lain. yang ini untuk majlis bertunang je. so tak perlu nak berlebih-lebih and membazir kan. hehe

till next update. daaa~

8 comments:

nadiahnazri said...

naniiiii~~~cantekkkk!! :) :)

Syima Syaz said...

eh ok je make up tu...makan gambar.cantik je...

nadia atika said...

waah~
pantasnye album siap

cik syahira (a soldier's gf) said...

assalamualaikum nani.

kamu sangat cantik dan PINK sangat sesuai dengan kamu. kalau kamu tak cerita tentang drama-drama tu semua, serious readers pun tak perasan.

baju kamu simple tapi cantik sangat. make up kamu nampak smooth dan well blend hingga terserlah ke-wanita-an itu plus album kamu sudah meragut jantung saya. it's PINK ^___^

HERNANIE said...

nadiah : thanks awak...nnt wedding kene dtg tau! hu

syima : thanks dear =)

nadia : tuh la. cepat gils. hehe. tp sticky almbum je pun. bukan nye yg mahal2 tuh.

syahira: thanks babe =) album pink tuh photographer yg pilih. kite pun suke sebab shocking pink. huhu

andeliana said...

awk..cntik baju..lebih kurang sama design ngan my baju nikah.. :)

HERNANIE said...

thanks andeliana. bj kurung moden je tuh. hehe

Anonymous said...

You, mahalnye baju u beli kat jakel kl tue. Mine pon kain yg same chiffon 4mtr + 4mtr for groom dapat lepas nego rm450 kat jakel shah alam :)

dgn jakel, u kena pandai nego. lg senang bile dia dah bg fix price and u rase still mahal, u buat2 nak balik. hehehe.. nnt dia panggil balik, siap dgn boss dia.. bisik kat telinga harga apa yg kita nak. just to share with you ;)

-b2b june 2011-